Dag 4 t/m 6 - Reisverslag uit Gading, Maleisië van Kim Bouwmeester - WaarBenJij.nu Dag 4 t/m 6 - Reisverslag uit Gading, Maleisië van Kim Bouwmeester - WaarBenJij.nu

Dag 4 t/m 6

Blijf op de hoogte en volg Kim

27 September 2016 | Maleisië, Gading

Vandaag op het programma: de borobodur. Vanmorgen werden we om half 9 opgehaald om naar de borobodur te rijden, de rit duurde ongeveer anderhalf uur maar dat was niet heel erg want onderweg zie je zo veel!
Aangekomen op de plaats van bestemming, ticket kopen, sarong ombinden en gaan. Een vrouwelijke gids zou ons rondleiden. Het was al erg warm en met sarong om, hoed op naar boven klimmen is zweten geblazen! Na zo'n 20 minuten werd onze gids ziek (spugen, zweten etc.) dus gingen wij zonder haar verder. Drie rondes gelopen om de stoepa's heen (voor geluk) en flink wat foto's geschoten. Ook mochten wij zelf wederom weer poseren om met locals op de foto te gaan. Toen begon het flink te regenen, wel lekker eigenlijk zo'n verfrissende bui. Om half 1 moesten we weer verzamelen beneden en werden we gebracht naar een klein dorpje verderop gelegen. Hier werden er ontvangen met een javaanse lunch, erg lekker! Daarna werden we met paard en wagen vervoerd naar het volgende punt; een klein schooltje waar kindjes muziek speelden op een soort xylofoons in verschillende maten. Hele schattige en voorbeeldige kinderen! Toen was de beurt aan ons en mochten wij ook spelen, dat was erg grappig.
Ons tripje vervolgde zich en ik keek m'n ogen uit naar de huisjes, de mensen, de natuur. Het is zo'n andere wereld, echt bijzonder om te zien. Na deze indrukwekkende tocht gingen we weer met bus terug naar het hotel. Verzadigd en moe van het wandelen en al het moois wat we gezien hadden, vielen de ogen bij de meesten toch wel dicht!
Bij het hotel aangekomen, even opgefrist en wat gegeten bij een tentje in de straat: Via via. Goed te doen! Toen was het toch wel weer tijd om richting bed te gaan want morgenvroeg moeten we vroeg uitchecken om onze reis voort te zetten elders op Java.
Zondagochtend, 6 uur gaat de wekker, uitchecken om 7 uur en op naar de Prambanan (hindoeïstische tempels). Erg mooi! Vervolgens door naar Tawangmangu. Onderweg gestopt bij een waterval, hier stonden ook o.a. kaneelbomen. We kregen cassavefriet te proeven en vervolgde onze tocht. Een pittige wandeling waar ook weer heel veel te zien was, rijstvelden, avocadobomen enz enz. Alle mensen en kindjes die je onderweg tegenkomt roepen heel hard "hello!" en lachen heel lief als je naar ze terug zwaait. Na aardig wat steile hellingen afgelopen te hebben kwamen we aan bij ons volgende hotel. Iets eenvoudiger dan het vorige hotel maar helemaal prima voor 1 nacht. Spullen uitpakken, douchen en op naar het buffet (nasi, noedels, spinazie, tempeh, kroepoek, pindasaus en gebakken banaan). Na het eten met bijna heel de groep nog gezellig buiten gezeten, wat gedronken en gekletst.
Maandag 26 september.
Redelijk vroeg op omdat we een lange rit voor de boeg hebben vandaag. We gaan van west naar oost-Java. Op zich niet ver maar vanwege het drukke verkeer gaat het lang duren. Onderweg gestopt bij een markt. Super om daar over heen te lopen! Allemaal mooie producten/voedsel wat ze verkopen. De vrouwtjes die verkopen zijn een voor een uniek qua uiterlijk. Ook hier worden we echt aangestaard omdat we blank zijn. We vervolgen onze reis, die op den duur toch wel vervelend lang wordt. Gelukkig onderweg nog even een koffie stop. In de stromende regen, dat wel. Onze gids verteld ons dat ook in Indonesië het klimaat van slag is; het regent veel meer dan gewoonlijk. Na ruim 5 uur in de bus gezeten te hebben komen we aan in Malang. We verblijven in een guesthouse waar de eigenaren Nederlands spreken. We krijgen een lekker kopje thee met cake en de kamersleutels worden verdeeld. Iedereen frist zich even op en we gaan met het grootste deel van de groep naar een befaamd Indonesisch restaurant. Ik ga tot nu toe vaak voor vegetarisch, maar dat is echt heel goed te eten hier! Na een gezellige avond tijd om naar bed te gaan. Morgen staat de Bromovulkaan op het programma, het is nog maar de vraag of we er heen kunnen want de vulkaan is weer actief.. Even afwachten dus.

• 27 September 2016 - 07:18

Bert:

Bedank voor je verhaal Kim. Ik zie het helemaal voor me.