Dag 10 t/m 12 - Reisverslag uit Banjar Dharmakerti, Indonesië van Kim Bouwmeester - WaarBenJij.nu Dag 10 t/m 12 - Reisverslag uit Banjar Dharmakerti, Indonesië van Kim Bouwmeester - WaarBenJij.nu

Dag 10 t/m 12

Blijf op de hoogte en volg Kim

30 September 2016 | Indonesië, Banjar Dharmakerti

Vrijdag 30 september.
Wake up call om half 4 's nachts, in de kleren, kopje thee en hup in de jeep. Een uur gereden en onderweg de zon op zien komen, super! Toen kregen we een ontbijt want we hadden wat energie nodig voor de trekking van de Ijen-vulkaan die ons te wachten stond (2300 meter omhoog). De flinke doorstappers konden in 5 kwartier boven zijn. Degenen die het wat rustiger aan deden , een kleine twee uur. We probeerden elkaar naar boven te coachen want het was echt een zware tocht! De helling was soms 40 graden, zweten geblazen dus. We hadden voor de trekking al een mondkapje gekregen ivm de zwavel van de vulkaan. Deze kwam zeker van pas want de zwavel gaf soms echt een brandend gevoel in je keel en het rook heel sterk en smerig. Geen idee hoe lang we er uit eindelijk over gedaan hebben maar het was ontzettend de moeite waard! Wat een super uitzicht op de krater en op het blauw/groene meer, echt bizar hoe mooi. De zwaveldampen bleven komen maar dat mocht de pret niet drukken. Wederom veel foto's gemaakt en genoten van het uitzicht om daarna weer op het gemak naar beneden te gaan. Het voelde als een overwinning dat we het allemaal gered hadden! Toen terug naar het hotel , daar met elkaar geluncht en weer in de bus op naar de ferry naar Bali!!
Eind van de middag aangekomen bij ons hotel op Bali (in lovina) een erg mooi complex met lodges. Wat opvallend is, dat het overal bezaaid is met ontzettend veel bloemetjes. Zowel in de bomen als op de grond, op trappen op tafel etc. 's Avonds weer samen gegeten en redelijk bijtijds naar bed, door de gebroken nacht die we gehad hebben. Prima bedden, badkamer groot opgezet met bad en douche. Tijdens het douchen kreeg ik bezoek van een gekko, die voorbij schoot :) het was gelukkig een kleintje. Zaterdag was een vrije dag voor ons dus we wilden vooral lekker rustig aan doen! we begonnen de dag met een massage aan het strand. De kuiten werden weer goed onder handen genomen. Die waren natuurlijk ook goed belast van de beklimming. De voetjes werden ook lekker meegepakt en we kregen een leuk nagellakje op de teennagels! Vervolgens even gezwommen, geluierd en geluncht. Daarna zijn we wezen snorkelen, dit had ik nog nooit gedaan dus dat was een leuke ervaring! Even wennen met ademen door een snorkel maar dat ging al vrij snel goed. En wat een mooie vissen en koraal! Echt bijzonder om dat van zo dichtbij te zien, al die verschillende maten, vormen en kleuren! Na ongeveer een uurtje weer terug naar land, gedoucht en op naar het centrum van lovina, waar we met een aantal hebben gegeten aan het strand, erg gezellig.
Zondag 2 oktober.
Uitchecken en in de minivan (busje) richting een mooie waterval. De natuur is hier zo mooi, ik blijf foto's maken van allerlei planten en bloemen. Bali is ook echt wel heel anders dan Java; veel tempels en offerplekjes zie je om de haverklap. Verder vind ik het wat meer toeristisch. Na de waterval doorgereden naar een watertempel, dit sprak mij persoonlijk niet zo aan. Hier werden we verrast door een enorme stortbui, het water bleef maar komen! Ergens onderweg geluncht en door naar ons verblijf in Ubud. Wederom een super accommodatie, heel groen en net een soort dorpje met allemaal lodges, heel gezellig met in de achtertuin rijstvelden!
Met een paar reisgenoten de winkelstraat doorgelopen, monkey forest gezien maar niet naar binnen. Het wordt door onze gids afgeraden omdat de apen agressief kunnen zijn. Nou trekt het mij sowieso niet echt. Lekker rondgekeken bij wat winkeltjes en gegeten, daarna: bedtijd!

• 06 Oktober 2016 - 08:11

Niels:

Wauw! Wat een leuk verhaal weer. Geniet ervan!